סרטון סיום הכנס
אז מה היה לנו שם? מבט כללי על 4 ימים מרתקים.
לסרטון
אז מה היה כל כך טוב בכנס?
שואלים אותנו - אז מה היה כל כך טוב בכנס? הכנס היה רצוף באירועים קטנים ומלא במורות ומנהלות (ומורים ומנהלים) שהפכו אותו לעשיר, איכותי ומעניין.
פגשנו מורות, ומורים, שהגיעו ממקומות שונים, חולמים ויוצרים, מתלבטים ומעזים, שואלים שאלות, אשר עשו ועדין עושים את הדרך שלהם בשדה החינוכי.
התענגנו על רגעים קסומים שבהם התבהרו דברים והתחדדו תובנות, התרגשנו מוויכוחים סוערים שהיו בסדנאות, הרגשנו שמתחיל להיבנות בית חדש, אולי קבוצה או קהילה חדשה של מורות ומורים עם אג'נדה, שבאים לעשות שינוי חברתי! האסימון נפל, וכמו שאמר דר וויין וו דייר: "כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שעליהם אתה מסתכל משתנים"
ההרצאות
"כלים פדגוגים להתמודדות חינוכית בכיתה ובביה"ס"
מרצה: ד"ר מרסלו מנחם וקסלר, ראש המחלקה לחינוך יסודי, מכללת סמינר הקיבוצים.
מה המשמעות של תפיסת עולם שבבסיסה אמון בעצמנו כמורים/ות, אמון בתלמידים/ות שלנו ואמון בקהילה? איך נהפוך את הכיתה למרחב שמרגיש שוויוני ובטוח עבור התלמידים/ות שלנו? איך נבנה חוסן בקרב התלמידים/ות ובקרב עצמנו כמורים/ות?
"מה זה להיות מנהלת עם אג'נדה?"
מרצה: קלרה יונה-משומר, מנהלת ביה"ס נווה חוף, מייסדת ומנהלת ראשונה של ביה"ס קדמה
סיפור ההקמה של ביה"ס קדמה: בי"ס שהוקם עם אג'נדה סדורה- אילו התמודדויות היו לה כמנהלת? מה היו המשמעויות של ניהול ב"ס שכזה בפועל? הניהול בביה"ס נווה חוף: מה קורה כשמנהלת מגיעה לבי"ס עם אג'נדה שונה? איך מנחילים ומבססים אג'נדה?
"האידיאולוגיות של החינוך - איתור הסנטימנט הפדגוגי"
מרצה: פרופ' יורם הרפז, מרצה לחינוך במכללות לחינוך בית ברל ואלקאסמי ועורך "הד החינוך"
מהו מבנה של אידיאולוגיה ומתי אנו חייבים להכיר בה? אילו שלוש אידיאולוגיות על עומדות בבסיס כל תפיסה ועשייה חינוכית? למה צריך לבחור באידיאולוגיה אחת? ואיך מאתרים את הסנטימנט הפדגוגי שמסייע לנו בבחירה?
מצגת ההרצאה
"פדגוגיה ביקורתית - כאן ועכשיו"
מרצה: ד"ר גליה זלמנסון לוי, מכללת סמינר הקיבוצים
איך יוצרים תהליך חינוכי משמעותי באמצעות למידה התנסותית? הסיפור של פורטו אלגרה בברזיל – עיר שהובילה מהלך בו התושבים שותפים לחלוקה וניהול של התקציב המקומי ולוקחים חלק בקבלת ההחלטות של המועצה העירונית.
סרטון על העיר "פורטו אלגרה"
"All you need is love? בין תפיסת עולם מגובשת לחינוך הלכה למעשה"
מרצה: ד"ר מירב נקר סדי, ראש המסלול לחינוך בלתי פורמלי, בית הספר לחינוך, מכללת בית ברל
מה קורה כשגורמים בעלי מחויבות אידאולוגית חינוכית ביקורתית נפגשים עם השטח? מתי אג'נדה היא לא סדורה ומתי היא הופכת לאג'נדת יתר? דוגמאות שנבחנו: תנועות הבוגרים הכחולות, תכנית רשתות, ביה"ס רגוזין.
מצגת ההרצאה
"ארכיטקטורה וטקסט חזותי של בית הספר כביטוי לאג'נדה חינוכית"
מרצה: אסנת בר אור, צלמת ואקטיביסטית חברתית
מה אפשר ללמוד על מערכות היחסים בביה"ס ועל הפרקטיקה החינוכית מתוך הטקסט החזותי? המסרים הגלויים והסמויים שמועברים באמצעות המרכיבים הפיסיים בבית הספר. מתוך הפרויקט "בית, ספר" במהלכו צילמה בר אור בתי ספר ממלכתיים יסודיים ועל יסודיים בכל הארץ.
אתר המרצה
"האתגר הרב תרבותי - הדרך לחברה של חסד"
מרצה: ד"ר שמעון אזולאי, פילוסוף ואיש חינוך
מה עומד בבסיס ההיאחזות בזהות האישית בחברה מרובת תרבויות? איך זה משליך על עבודת המורה בכיתה? ומה יכולים להיות הקשיים והאתגרים שיעמדו בפניה? עיקרון החסד, הומור ושקיפות - כלים מסייעים בהתמודדות עם התנגשות זהויות ובקידום דיאלוג.
מצגת ההרצאה
"מה זה להיות מורה עם אג'נדה?"
מרצה: ד"ר שלמה סבירסקי, מנהל אקדמי של מרכז אדוה וממייסדי ביה"ס קדמה
מה הקשר בין ב"ס יסודי והשכלה גבוהה? ואיך משמרת מערכת החינוך את הפערים החברתיים? במערכת כזו מגדיר סבירסקי מורה עם אג'נדה כמורה חתרנית שקובעת: "אצלי כל הילדים יצליחו".
"מודל הלמידה של קולב - התמודדות עם נושאים שנויים במחלוקת"
מרצה: ד"ר אריאלה בארי בן ישי, ראש התוכנית להנחיית קבוצות בחברה מרובת תרבויות, מכללת בית ברל
מהם נושאים שנויים במחלוקת? למה לעסוק בהם במסגרת הכיתתית? ומהן השאלות שמורה צריכה לבחון עם עצמה לפני כן? מודל הלמידה של קולב כמודל יישומי מומלץ.
מצגת ההרצאה
סרטון קצר מתוך ההרצאה: טיפים למורה
תמונות ומשובים מהכנס
במה למורה עם אג'נדה
פאנל פעיל של מורים ומורות מהשטח
מנחה: משה שריקי, עבד כמורה מלווה, מורה להיסטוריה וכמנהל בית הספר קדמה בין השנים 1998- 2007. כיהן כמנהל בית המדרש "ממזרח שמש". כיום מנחה בתכנית ה-120 של מכון "שחרית", ומנהל תכניות ביחידה לאקטיביזם חברתי של הסוכנות היהודית.
משתתפים: נחומי יפה, מורה בית הספר "בית יעקב" בירושלים. פרטים נוספים
ד"ר אושרה אלפסי, מורה לספרות ומנהלת בית הספר התיכון בכפר הנוער בן שמן, וראש ועדת המשנה לספרות של ועדת ארז ביטון. פרטים נוספים
עידו פלזנטל, מורה להיסטוריה, אזרחות וערבית בתיכון "זיו" בירושלים, חבר הפורום "אני מורה פוליטי", ומלמד בתכנית לימודים ייחודית. מאמר שלו שהתפרסם בדעות "הארץ".
במה למורה עם אג'נדה
מורה: עירית שריג, תיכון עמל לוד. מחנכת ומורה לאזרחות.
"מה הרווחתי בעקבות האג'נדה שלי?
לימדתי אחרת, ההתכוונות היתה אחרת, הגישה אחרת, וגם התלמידים פתאום היו אחרים...."
הסיפור "הנקודה" בעברית
סרטון באנגלית שהוצג בהרצאה
במה למורה עם אג'נדה
מורה: סוהאד ענתיר טרביה, ביה"ס היסודי א' בוקעאתא רמת הגולן. מורה לאומנות ומובילה יוזמה חינוכית ללימודי מגדר ושוויון הזדמנויות.
מצגת ההרצאה
במה למורה עם אג'נדה
מורה: אביגיל אנטמן, ביה"ס המסורתי ירושלים.
"המפגש היומיומי שלי עם תלמידי הוא אימון בו אנחנו מתאמנים להכיר טוב יותר את התודעה שלנו, לראות את עצמנו ולראות אחד את השני."
האג'נדה שלה כמורה
במה למורה עם אג'נדה
מורה: דקלה צדוק, ביה"ס העל יסודי מכבים רעות. מחנכת כיתת אתגר ומורה למיומנויות חברתיות.
סדנאות הכנס והמנחות
אג'נדות אישיות וחינוכיות
מהי בכלל אג'נדה? באילו נושאים יש לנו אג'נדה? איך האג'נדה שלנו מנהלת אותנו בכיתה? אילו אג'נדות חינוכיות יש לנו כשאנו פועלות/ים בכיתה?
בחרתי להיות מורה בישראל: מורה עם אג'נדה במערכת
מה הביא אותנו להוראה? מה קרה במפגש עם המערכת? מה היחסים של כל אחד ואחת אל מול המערכת ובאילו מצבים?
תכניות לימודים - בין הגלוי לסמוי
אילו מסרים ותפיסות סמויות עוברים בספרי הלימוד, חוברות העבודה והמבחנים? ואיך אפשר לעשות את זה אחרת?
סרטון - "מוזר או פשוט שונה?"
מערכי דוגמא: חינוך נגד גזענות
המסרים הסמויים שבכיתה
כיצד האידיאולוגיה החינוכית מוצאת את ביטויה במרחב הפיסי בביה"ס? אילו מסרים סמויים עוברים בסיטואציות שונות בחיי ביה"ס והכיתה? בבחירות שלנו כמורות?
מסליחה לתיקון - התבוננות ביקורתית
אי אפשר לעשות תיקון בלי סליחה, ותיקון הוא תמיד פעולה אידיאולוגית שמתרחשת בין בני אדם. איך זה קשור לפרוייקטים השונים שאנחנו מקדמות/ים בבית הספר? האם הם פועלים לתיקון ושינוי חברתי או משמרים מצב קיים?
סרטון בקשת הסליחה מהאבוריג'ינים
קפה דילמה
איך מנהלים דיון בסוגיות שנויות במחלוקת בכיתה? במה יכול לעזור לנו משחק תפקידים? איך מקדמים ראייה מורכבת בכיתה? ומה יכול לעזור לתלמידים/ות שלנו לנהל מצבי קונפליקט סביב סוגיות רגישות בצורה פורה ועם גמישות מחשבתית?
טיפים מתוך מחברת הכנס
2 מורים מספרים על החוויה בסדנא
אם הייתי מוכרח/ה להתחיל הכל מהתחלה- סדנא למנהלי/ות ב"ס
מה הוביל אותי להיות מנהל/ת? מה הייתי עושה אחרת לו יכולתי להתחיל מחדש? איך תופסים אותי כמנהל/ת? במה זה שונה או דומה לאופן בו אני תופס/ת את עצמי? אילו מהאג'נדות שלי אני מצליח/ה לקדם ואילו פחות?
דורית לאור, מנהלת בביה"ס המגן הוד השרון: "כנס מעורר חשיבה. כשאני יוצאת מהרצאה או סדנא עם שק מלא שאלות, תהיות, רעיונות ולבטים, אני יודעת שהיה מוצלח."
מאג'נדות לפרקטיקות
המעבר מאג'נדה לעשייה הממשית בכיתה: אילו פרקטיקות יכולות לסייע לנו לקדם את התפיסות והאמונות שלנו, ובד בבד להיות פתוחים/ות לאג'נדות של אחרים/ות?
ועוד קצת ממה שהיה...
מחברת הכנס
המקום לכתוב כל מה שהיה לנו חשוב לזכור וגם כמה טיפים צידה לדרך...
תכנית הכנס המלאה
מורות ומורים עם אג'נדה
מה יש למורות ומורי בתי הספר "קדמה" ו"נווה חוף" לספר לנו על האג'נדה שלהם?
סרטונים קצרצרים להשראה
חופש הביטוי בכיתה
סרטון חוזר מנכ"ל של משרד החינוך בנוגע לחופש הביטוי של מורים ומורות בכיתה.
לסרטון
מפתחות למורה עם אג'נדה
אילו מילים מהדהדהות וממשיכות איתנו הלאה? מה נבקש לחזק? מה נרצה לשנות? כל מורה קיבל/ה מפתח עם מילה שהיא פתח למחשבה ולפעולה. לדף האומנית מיה צ'נטאי- מפתחות להצלחה
בית ספר קדמה
ב-4 ימי הכנס התארחנו בביה"ס "קדמה", התיכון העיוני הראשון בארץ הממוקם בשכונת מצוקה ומקדם ערכים של שוויון וצדק חברתי. לקריאה נוספת על ביה"ס מתוך הספר "קולות בשכונת הקטמונים"
תנו לנו לייק ותמיד תדעו מה קורה בקדמה
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר