אנשי ונשות חינוך מכל רחבי הארץ הגיעו לכנס הקיץ המסורתי של קדמה שהתקיים השנה ביום מרוכז אחד בתאריך 4.7.2018.
היה לנו יום גדוש! חווינו סדנאות והרצאות מרתקות סביב נושאים הקשורים במבט שלנו על הכיתה כקבוצה, תוך התמקדות בתפקידים שנוצרים בה.
שאלנו שאלות על עצמנו ועל התלמידים/ות שלנו. מה קורה לנו בקבוצה? איך הדינמיקות והכוחות התת קרקעיים של הקבוצה משפיעים עלינו? על התפקידים שאנחנו לוקחות/ים בתוך קבוצה? ומה אנחנו יכולות/ים ללמוד מזה על הכיתה שלנו ועל התלמידות/ים שלנו? על אופני הפעולה שלנו כמורות/ים בסיטואציות שונות ובכלל בכיתה?
אנו מודות לכל המשתתפות/משתתפי הכנס החדשים ולאלו שחוזרות וחוזרים כל שנה בקיץ והם יחד איתנו קהילת חינוך עם אג'נדה חברתית.
מקוות לראותכם/ן מלאי אנרגיה וחדוות למידה ושיתוף, לפחות כמו שהיה השנה!
הרצאות
הכיתה כקבוצה
ד"ר אריאלה בארי בן ישי
איך נשנה את נקודת המבט שלנו על הכיתה ונתייחס אליה כאל "שלם"? כאל קבוצה שבה מתרחשים תהליכים גלויים וסמויים שמשפיעים על ההתנהגות של הפרטים בה ויוצרים דפוסים והרגלים. ואיך נרתום את נקודת המבט הזו לעשיית שינויים בכיתה?
בהרצאה אתגרנו את המחשבה שלנו על הכיתה וניסינו לבחון אותה לא רק בהקשבה לקולות הפרטים, אלא גם דרך הקול הקבוצתי שמזמן היווצרותם של תפקידים ותופעות חברתיות שונות.
תפקידים בכיתה הוירטואלית
שרון קייזר-הלר
באילו קבוצות וירטואליות חברים התלמידים והתלמידות שלנו? ובמה הדינמיקות הקבוצתיות וחלוקת התפקידים בקבוצות הוירטואליות שונים או דומים לאלו שאנחנו מכירות בכיתה? מה יכולים להיות היתרונות של הקבוצה הוירטואלית? איפה הקשיים? האתגרים?
בהרצאה ניסינו להתבונן על הקבוצה הוירטואלית בכלים מתוך עולם הנחיית הקבוצות וללמוד את הכיתה שלנו דרכם.
אתר הורשת - מרכז ייעוץ לקידום התנהלות בטוחה ותקשורת חיובית ברשת בין הורים, תלמידים, ואנשי חינוך.
לפרוץ את ה"תפקיד" להזדמנויות חדשות
ד"ר אריאלה בארי בן ישי
אילו תפקידים נפוצים בכיתה שלנו, ובכלל בדינמיקות של קבוצה? מה אפשר לעשות כשמישהו "תקוע" בתפקיד? ולמה זה חשוב כן לאפשר גמישות תפקידית בכיתה- אפשרות לנוע ולהתנסות בתפקידים נוספים?
"להתייחס למצבים בקבוצה כברי שינו ('עדיין' אך לא 'לנצח') וליזום התבוננות מנקודות מבט שונות, לעודד החלפת נקודות מבט...
לעודד אמונה בשינוי דפוסים של הפרט ושל הקבוצה תוך שינוי מיקום ועידוד מילוי פונקציות אחרות בקבוצה"
סדנאות
מקבוצת הבית
לקבוצות אחרות
לא בחרנו את המקום שלנו במשפחה, לפחות לא במודע... יש שאומרים שהמיקום שלנו במשפחה מעצב, או לפחות משפיע מאוד, על האישיות שלנו או על דפוסים שהולכים איתנו אח"כ לקבוצות נוספות אליהן נשתייך ובהן נפעל.
התחלנו את הסדנא בחקירה עצמית ראשונית: מה המיקום שלי במשפחה? אילו תפקידים לקחתי על עצמי במשפחה בזכות מיקומי בה ובאיזו מידה הדפוסים הללו הלכו איתי גם לקבוצות אחרות מחוץ למשפחה? ובכיתה?
דרך ההתבוננות בעצמנו ניסינו להיפתח אל הקבוצה שלנו, הכיתה, התפקידים השונים שיש לתלמידים/ות שלנו ועד כמה הם מושפעים או לא מהמיקום שלהם/ן במשפחה. מה עושה התודעה הזו לאופן בו אנו מתייחסות לקבוצה?
קבוצת השוות-השווים: הכיתה, הצוות וקבוצות
אחרות בביה"ס
התחלנו במשימה קבוצתית שלאחריה בחנו את עצמנו: איזו פונקציה מילאנו בקבוצה? גם באופן בו קידמנו את המשימה וגם בתהליכים שאולי הספיקו לקרות בין החברים/ות בקבוצה?
האינטראקציה עזרה לנו לשים לב לנקודות מבט מעבר לזו שלנו, וללמוד על חוויות ועל דרכי התבוננות של אחרים בקבוצה. הדיון המשותף עוזר לנו גם לגבש הבנה משותפת של התהליך שעברנו כקבוצה.
ומה לגבי הכיתה שלנו?
עברנו לניתוח תפקידים בכיתה באמצעות כלי חדש שפיתחנו בקדמה: תפקיד'ס. נתנו שמות לתפקידים, בחנו האם אנחנו מגדירות אותם כחיוביים או שליליים והרחבנו את נקודת המבט שלנו כשההגדרות שלנו נפגשו עם החברים/ות לקבוצה- כשהשמות פגשו בשמות אחרים, כשמי שאנחנו ראינו כדמות שלילית, נתפס דווקא באופן חיובי בעיניים של מורה אחרת.
כל הכיתה - קולות הקבוצה
אחרי שעסקנו בזיהוי ובמיפוי של תפקידים פסיכולוגיים בכיתה באופן כללי, עברנו לשלב בו אנחנו בוחנות אותם בפעולה- בתוך הדינמיקה של הכיתה, בסיטואציות ממשיות. המטרה היתה לנסות להבין את הסיטואציות דרך תודעת הכיתה כקבוצה ודרך התובנות שלנו על תפקידים, ומתוך ההבנה הזו לשקול: אילו אפשרויות עומדות בפנינו לפעולה? מה אנחנו יכולות לעשות ברמת הכיתה השלמה?
התחלנו בסימולציה ומשם עברנו לשיתוף אישי: עם אילו סיטואציות אנחנו כמורות מתמודדות ואיך אפשר "לקרוא" אותן אחרת ולפעול בתוכן? מה אנחנו כמורות יכולות לעשות כדי לערב את התלמידים/ות ולקדם את המשימה של הקבוצה?
וגם הבנו שפעמים רבות אם אני יודעת מה צפוי להתרחש ומי צפוי/ה להגיב באופן כזה או אחר, אני כיולה לצפות את ההתנהגויות מראש ולהיערך אליהן.
פעילות במליאה
התנסות סדנאית במליאה
התחלנו את היום במשחק כיפי של סיבובים בין קבוצות.
במה למורה עם אג'נדה
גלי בן גיגי, מורה בביה"ס קדמה
גלי שיתפה אותנו באופן בו היא מכניסה תכנים של צדק חברתי לתוך שיעורי חברה ותרבות בביה"ס. הכרנו את מערך השיעור על איקבל מאסי בנושא עבדות ילדים, ושמענו על ההשפעות שהיו לו על התלמידים/ות שלה.
סיכום חוויתי
לחצי שעה בסוף היום הפכה הספריה של ביה"ס קדמה לבית קפה. שולחנות עם מפות צבעוניות, כיבוד וקבוצות קטנות ואינטימיות ישבו כדי לשתף דרך קלפי תמונות של תפקידים: מה אני לוקחת לעצמי, רוצה, מבקשת לקראת השנה הבאה?
מחברת הכנס
בשנים האחרונות אנחנו הולכות ומשכללות את אחד הכלים שהופכים להיות יותר ויותר מרכזיים בכנס: מחברת הכנס!
מחברת הכנס מלווה כל משתתף/ת לאורך הכנס וגם לאחריו. במחברת מקום לעבודה אישית ותובנות אישיות, טקסטים מעניינים
להשראה בנושאי הכנס וגם הפעלות שאפשר לעשות אח"כ.
השנה השקנו במחברת כלי חדש למורה לעבודה סביב תפקידים בכיתה: תפקיד'ס - Tafkids.
הכלי כולל איורים של סוגים שונים של תפקידים שתלמידים/ות לוקחים בד"כ בתוך כיתה. הוא מאפשר לנו לזהות את התפקידים,
לתת להם שמות, לבדוק את המקום שלהם בקרב היחסים החברתיים בכיתה וגם ביחסים מולנו, כך שנוכל להמשיך עבודה עם מי שנרגיש שצריך.
הלא בכל כיתה או קבוצה, אמר האיש, יש אחד כזה, לא רצוי, אחד יוצא דופן שלכל מקום שחבורת הילדים הולכת הוא מתעקש תמיד להיסחב אחריהם, ותמיד הוא גורר את רגליו במרחק כמה צעדים מאחורי כולם, נבוך ומתבייש אבל מתעלם מעלבונות ולעג, משתוקק עד ייאוש להתקבל, להשתייך, ולשם כך הוא מוכן לעשות הכל, להיות המשרת נושא הכלים שלהם, מוכן אפילו להשתטות כדי להצחיק, מוכן להתנדב ולהיות להם למוקיון, ושילעגו לו כל כמה שירצו, שאפילו יתעללו בו קצת, לא אכפת לו, הנה הוא לוקח ומושיט להם בחינם את כל לבו הדחוי. אבל החבורה פשוט לא מעוניינת בו. ובלי שום סיבה מיוחדת: בהחלט לא רוצים וגמרנו. וזהו. ושיעוף כבר מהעיניים שלנו, מה שיותר מהר. ככה. כי הוא לא כמונו ולא מתאים לנו. ושיסתלק כבר ודי, כי ממש, אבל ממש, אף אחד לא צריך אותו כאן
(עמוס עוז, 'פתאום העומק היער')
משובים
איסלאם אבו סוויס
"היה מעניין מאוד, מוסיף ומעשיר. כיף לשמוע עוד רעיונות ודעות שונות משלי. נהניתי להקשיב לאחרים ונהנתי לשתף אותם.
יצאתי עם נקודות חדשות למחשבה בקשר ליחסים בקבוצה בכלל, ויחסים ותפקידים בתוך הכיתה בפרט."
מורה ומחנכת בתיכון דרור רמלה
אדי גדרון
"בכנס למדתי להעביר תובנות מתחום דעת אחד לאחר, ממרחב אחד למרחב אחר, לתקשר, להפעיל גמישות מחשבתית תוך הסתמכות על ידע תיאורטי, ניסיון אישי ותעוזה."
מורה בתיכון בו צבי בקרית אונו ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה
תומר ליבנה
"חוויתי מפגש עם אנשי חינוך מעוררי השראה. האוירה היתה מאוד נעימה, רגועה ומכילה, יצאתי עם נקודות למחשבה על התפקידים של התלמידים/ות שלי בקבוצות שונות."
מורה ומחנך בתיכונט ע"ש אלתרמן בתל אביב
אורית אריה
"למדתי הרבה דברים חדשים. תודה על המחברת המעולה שליוותה את התהליך בצורה מסודרת. אהבתי את המפגש עם אנשי מקצוע מעולים וקולגות ממגזרים שונים. הדיונים היו מרתקים, נפתח לי פתח לעולם שלא הכרתי מספיק ולא התייחסתי אליו בצורה רצינית."
מורה בביה"ס ממ"ד יובלים באורנית
דפנה גרשוני כהן
"הסדנאות היו בנויות בצורה נכונה, מהפרט ומהמקום האישי שלי אל הקבוצה ואל הכיתה. לקחתי הרבה רעיונות כמחנכת, כמנחת מחנכות וכרזת שכבה. למדתי הרבה על עצמי ועל תפקידים שאני בוחרת לקחת בקבוצות שונות בחיי. למדתי גם הרבה על הכיתה שלי, הן כפרטים והן ככיתה."
מורה, מחנכת ורכזת בביה"ס מבואות הנגב
שרון נאור
"תודה על האירוח החם, האוכל המפנק, מחברת הכנס המושקעת. הכנס אפשר לי לפתח מודעות
לתפקידים השונים בכיתה ולמקום של המורה בשינוי התפקידים השונים בקבוצה."
יועצת ומורה ללשון בתיכון עירוני ב' ע"ש רבין במודיעין
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר